شماره پشتیبانی : 09334977299

سوپرویژن

سوپرویژن

در مراکز مشاوره آکادمی طرحواره درمانی ایران با مدیریت دکتر عباس شفیعی بر اساس رویکرد طرحواره درمانی جلسات سوپرویژن بصورت فردی و گروهی (زیر نظردکتر عباس شفیعی) انجام می شود .

 

در روانشناسی و قلمرو بهداشت روانی سوپرویژن یا کار کردن تحت نظارت و راهنمایی یک سوپروایزر یا استاد راهنما یک اصل پذیرفته شده و بدیهی است. در یک تعریف کلی منظور از نظارت و راهنمایی، یک فرایند ساختارمند رسمی برای حمایت حرفه ­ای، یادگیری و انجام کار دقیق و با ملاحظه است. این نظارت به موارد زیر کمک می‌کند:

· فهم موضوعاتی که با کار مشاوره و درمان مرتبطند؛

· بدست آوردن بینش و چشم اندازهای نوین در خصوص مسائل مربوطه؛

· بهبود و افزایش دانش، مهارت و شایستگی؛

· فراهم ساختن حمایت و پشتیبانی برای مشاور و روانشناس برای ارائه‌ی کار بهتر و تأمین سلامت روانی خود او؛

· شفافیت و جوابگویی حرفه ­ای در حین برخورداری از استقلال و خودمختاری در ارائه‌ی خدمات.

نظارت و راهنمایی بالینی می‌تواند فردی یا گروهی باشد. البته تعداد افراد گروه باید کم باشد و از حداکثر ۸ نفر بیش­تر نباشد تا اعضای گروه بتوانند موضوعات خاص خود را طرح و پیگیری کنند.
نظارت و راهنمایی می‌ تواند دربردارنده‌ی نوعی «مربی­گری» به عنوان بخشی از یک رابطه‌ی متقابل و قول و قرار مؤثر و مفید بین دو متخصص حرفه ­ای تلقی شود. جایی که یکی از آن‌ها از تجربه‌ی بالینی و آموزش‌ها و مهارت‌ های برتر برخوردار است و متعهد می‌شود که همکار داوطلب خود را در این فرایند هدایت و راهنمایی کرده، تجربه و مهارت خود را به او منتقل نماید. هدف بنیادین این رابطه ­ی دو جانبه کمک به فراهم ساختن خدمات درمانی مؤثر و موثق بر بنیاد استانداردهای رشته و حرفه­ ی روانشناسی است.

نمونه قرارداد سوپرویژن:

توافق نامه‌ی راهنمایی و نظارت بالینی (سوپرویژن)

این توافق نامه نظارت بالینی بین ………………………. (نام کامل دریافت کننده راهنمایی) و ……………………….. (نام کامل استاد راهنما) به منظور نظارت و راهنمایی بالینی فردی از تاریخ …………………. (شروع نظارت) تا …………………. (تاریخ بررسی و تجدیدنظر در قرارداد- حداکثر ۳ سال) برقرار می­ گردد.

فراوانی جلسات: هفتگی /پانزده روز /ماهانه

طول مدت جلسه: ۳۰ تا ۴۵ دقیقه یک ساعت بیش‌ تر از یک ساعت

تاریخ پیشنهادی برای ارزیابی فرایند نظارت و راهنمایی

۱- ……………….. ۲- …………………. ۳- …………………. (معمولاً پس از هر ۱۲ جلسه، یک ارزیابی توصیه می‌شود.)

صلاحیت مربی/ سوابق مربی: ……………………….. (صلاحیت‌های حرفه‌ای و مدارک علمی و بالینی او)

سمت استاد راهنما: ………………………………….. (شغل کنونی او) قلمرو حرفه ­ای ……………………………………….

رویکرد مسلط و اصلی استاد راهنما ……………………………………..

آیا استاد راهنما در ۵ سال گذشته دوره‌ی آموزش ویژه نظارت و راهنمایی گذرانده است؟ بله خیر

آیا هیچ دوره‌ی بازآموزی مرتبط با نظارت را در طی ۵ سال اخیر گذرانده است؟ بله خیر

اهداف خاص (با توافق طرفین):

تاریخ هدف

تقویم جلسات انجام شده:

تاریخ زمان مدت جلسه فردی گروهی

روانشناس دریافت کننده راهنمایی و نظارت استاد راهنما (سوپروایزر)

نام:……………………………………………… نام:……………………………………..

امضاء امضاء

اهداف عینی اولیه

· روانشناس دریافت کننده‌ی راهنمایی، به کار بالینی خود بیش‌تر بیندیشد تا درک بهتری از معنای خدماتی که ارائه می‌دهد و کاری که انجام می‌دهد بدست آورده، توانمندی‌های خود را توسعه دهد.

· استانداردهای درمان و مشاوره‌ی بالینی را حفظ نماید تا بتواند خدمات بالینی مؤثرتری برای مراجعین خود فراهم آورد.

· تبادل مهارت‌های بالینی بین دو متخصص حرفه‌ای و تفویض تجربه‌ی حرفه‌ای به منظور توانمندسازی روانشناسان و افزایش و پیشرفت مهارت‌های بالینی در قلمرو خدمات روانشناسی بالینی در کشور.

قواعد و اصول اساسی

۱- نظارت و راهنمایی بالینی بین یک روانشناس و مدیر ارشد او (یعنی کسی که باید به او گزارش روزانه بدهد) انجام نمی­شود.

۲- اهداف خاص موردنظر هر دو طرف می­تواند تعیین شده و با تعیین تاریخ و ساعت هر جلسه در پشت همین فرم یادداشت شود.

۳- به غیر از ثبت دقیق تاریخ و زمان جلسات و هم چنین توافق نامه­ ی سوپرویژن بالینی، نیازی به مکتوب کردن یا تهیه­ ی گزارش ماهانه یا هفتگی نیست.

۴- تعیین وقت ملاقات­ ها و جلسات نظارت و راهنمایی، وظیفه ­ی شخص دریافت کننده ­ی سوپرویژن است.

۵- طرفین باید حداکثر تلاش خود برای تعهد به شرکت در جلسه را بنمایند. در صورت ضرورت برای کنسل کردن جلسه باید در اسرع وقت به طرف مقابل اطلاع داد.

۶- در صورت عدم شرکت در دو جلسه‌ی پیاپی و یا کنسل کردن دو جلسه، لازم است در توافق نامه سوپرویژن بالینی تجدید نظر شود.

۷- موضوعات مربوط اطلاعات محرمانه مراجعین، شخص روانشناس و استاد راهنما و دیگر افراد، محتوای جلسات سوپرویژن و رابطه­ ی حرفه­ای بین استاد راهنما- روانشناس به عنوان وظیفه­ ی حرفه­ای و اخلاقی از سوی هر دو نفر همواره رعایت می­ شود.

۸- روش و فنون درمان و مشاوره همواره بر اساس استانداردهای نظام روانشناسی و انجمن علمی روانشناسی بالینی در جلسات نظارت و راهنمایی مطرح، پیگیری و تشویق می‌شود.

۹- به آئین­نامه ­های اداری و مقررات سازمان، اداره و محل کار روان­شناس دریافت­ کننده نظارت توجه خاص می­ شود و راهنمایی ­های استاد راهنما بر اساس آن­ها خواهد بود.

۱۰- این قرارداد می­ تواند در هر زمان توسط هر یک از طرفین لغو شود. برای لغو قرارداد، یادداشت کتبی به طرف مقابل ضروری است.

نویسنده : دکتر علی صاحبی